Wednesday, April 28, 2010

"Lopak Tike"

MASA sampai umah semalam tengok ade "lopak tike" bawah saji kat umah. bagi org yg tak tahu ni nama kuih kat Kelantan dan area2 Ganu pun ade jugak kot. tapi kat Ganu tak tahu lah pulak panggil aper kan. eh terpikir pulak mak mertua aku ni tahu ke masak kuih Kelantan ni. dalam hati dah agak dah ni mesti die belajar dengan geng die akak depan umah tu. utk makluman mak mertua aku memang ade geng yg buat kuih muih ni. dieorang selalu cuba2 bt macam2 kuih, siap ader buku resepi yg die tulis sendiri.tulis tangan lah. macam old school kan. mak mertua aku suruh aku makan kuih "lopak tike" tu tapi die kata tak cukup syarat tu, sebab selalunye die ader pulut yang warna merah. warna tu tak kisah la kan sebab nak bagi cantik.tapi kuih ni aku perasan memang penuh dengan colour. mula2 santan colour putih, tepung warna hijau, pulut colour pink atau merah, dan kuah manisan colour coklat. memang meriah lah. tapi pikir2 balik teringat pulak masa weekend hari tu masa tengah lepak2 kat umah ade org ketuk pintu, org jual kuih "lopak tike" ni lah. masa tu beli jugak 2 bungkus RM 4. mak mertua aku kenal org yg jual tu die kata org tingkat atas blok. family die ramai jadi mak die bt kuih lah sebab nak cover duit belanja sikit kan. maklum lah anak ramai. yg die jual tu tak sedap sangat lah. dah la kuah manisan die sikit, memang tak cukup. sebab tu kot mak mertua aku cuba nak bt sendiri kot, maklumlah tak puas makan lagi masa beli tu. lagipun memang x sedap. ini lah die gambar kuih tu...selamat menikmati gambar ni k...hehehehe nasib korang lah dpt tengok gambo jer....

No comments:

Post a Comment